Mp3 recording

Sunday, August 23, 2020

Menanyakan tinggi badan seseorang 你有多高?

 Menanyakan tinggi badan seseorang :你有多高?

Engkau

ada

yǒu

seberapa

duō

berat

zhòng

 

 

?

Aku

 

 

56

kg

gōngjīn

公斤

berat

zhòng

Engkau

seberapa

yǒuduō

有多

tinggi

gāo

 

 

?

Aku

 

 

170

centimeter

gōngfēn

公分

tinggi

gāo

Engkau

punya

de

tinggi badan

shēngāo

身高

berapa banyak

duōshao

多少

 

 

?

Aku

punya

de

tinggi badan

shēngāo

身高

 

 

1

meter

tujuh

tiga

sān

Kalian

Nǐmen

你们

merasa

rènwéi

认为

anak perempuan

nǚhái

女孩

tinggi badan

shēngāo

身高

berapa banyak

duōshao

多少

paling

zuì

kelihatan bagus

hǎokàn

好看

 

 

?




Berkata

Shuō

sudah

le

berapa banyak

duōshao

多少

kali

sudah

le

Aku

benar2

jìng

tinggi badan

shēngāo

身高

 

 

159

Kemudian

Ránhòu

然后

aku

setelah itu

zài

ikat rambut ke atas

zhāgèmǎwěi

扎个马尾

aku

maka menjadi

jiù

 

 

160

Kemudian

Ránhòu

然后

aku

setelah itu

zài

pakai

chuān

穿

sepasang

shuāng

sepatu

xiézi

鞋子

aku

maka menjadi

jiù

 

 

162

Kemudian

Ránhòu

然后

aku

setelah itu

zài

pakai

dài

sebuah

ge

topi

màozi

帽子

aku

maka menjadi

jiù

 

 

165

Aku

setelah itu

zài

mengambil nafas

tíkǒuqì

提口气

aku

maka menjadi

jiù

 

 

168

Kemudian

Ránhòu

然后

engkau

tanya

wèn

aku

tinggi badannya    berapa

shēngāo     duōshǎo

身高 多少

 

 

?

Aku

berkata

shuō

aku

 

 

170

tidak

berlebihan

guòfèn

过分

kan

ba

 

 

?

No comments:

Post a Comment